Detox kuur: 10 tips voor blijvend en snel afvallen!

Wil jij snel én gezond afvallen? Waar wacht je dan nog op, lees deze 10 tips om snel af te vallen op gezonde wijze met een detox kuur!

Eerste fase: Detox

Detoxen is je lichaam reinigen van alle gifstoffen die je hebt verzameld in de loop der tijd. Minimaal één maal per jaar je lichaam detoxen zal je meer energie geven en je op weg helpen naar gezond afvallen. Detox is een van de beste methodes voor een blijvend resultaat!

Detox, snel afvallen, gezonde recepten

1. Detox dranken: Naast water drink je veel groentesappen. Fruitsap mag ook maar niet teveel omdat daar veel suikers inzitten. Je kunt met een slow-juicer, blender of smoothie maker heerlijke sappen maken. Koop een paar plantjes met munt, koriander en andere verse smaakmakers en creëer je eigen gezonde recepten.

2. Detoxen via de huid: Je kunt veel gifstoffen uit je lichaam bannen door de huid. Dat kan via de sauna waar je via zweet veel gif kunt verliezen. Je kunt je ook in een kleibad laten dompelen, de klei trekt de gifstoffen uit jouw lichaam.

3. Detoxen door te sporten: Met voldoende lichaamsbeweging zal je stofwisseling verhogen en dat is goed voor de detox periode. Ga niet te ver, omdat je in de detox week veel minder calorieën tot je zult nemen heeft je lichaam minder energie om te verbranden. Dat is goed voor afvallen maar doe het de eerste week kalm aan.

4. Detoxen met supplementen: Er zijn diverse supplementen op de markt die je de benodigde vitamines en mineralen geven die je normaal gesproken uit je voeding haalt. Daarnaast zijn er diverse supplementen die bepaalde gifstoffen uit je lichaam verwijderen die je nieren of lever niet, of niet voldoende zelf kunnen afvoeren.

 

Tweede fase: Voedingspatroon

Na de detox week waarin je weinig vast voedsel zult eten ga je verder met een gebalanceerd dieet. Dat hoeft geen hongerdieet te zijn. Met gezonde recepten en heerlijke tussendoortjes is een dieet makkelijk vol te houden zonder schuldgevoelens als je tijdens een verjaardag een gebakje neemt.

 

5. Koolhydraatarm dieet: Koolhydraten zijn suikers die snel worden omgezet in verbrandingsstoffen. Als je die niet meteen gebruikt worden ze omgezet in vet die in je lichaam wordt opgeslagen. Kies voor een koolhydraat arm dieet met beperkte hoeveelheden aardappelen, brood, rijst en pasta. En laat de koekjes en chips ook zoveel mogelijk staan.

6. Eiwitdieet: Eiwitten ofwel proteïnen worden veel langzamer door je lichaam verwerkt. Dat helpt bij spierontwikkeling en spierherstel. In combinatie met regelmatige spiertraining kun je buikvet verliezen en strakke buikspieren opbouwen.

7. Gezonde snacks: Voorkom een hongergevoel door veel water te drinken. Gezonde snacks zijn ook toegestaan. Eet een lekkere salade met verse groenten en superfoods voor wat variatie. Of neem een handjevol noten met gezonde vetten, en ze vullen je lichaam langer dan koolhydraten. Een appel, peer of banaan als tussendoortje mag natuurlijk ook maar let op de koolhydraten van fruit.

 

Derde fase: Sporten

Je eet om calorieën binnen te krijgen, je sport om ze weer te verbranden. Bij een gezond dieet krijg je veel bouwstoffen binnen waarmee je energie hebt om de “slechte” calorieën te verbranden.

 

8. Cardio training: Hiermee wordt je hartslag verhoogd, bijvoorbeeld door te fietsen, joggen, roeien etc. Het is de uitdaging om je lichaam voldoende op te warmen zonder jezelf teveel in het zweet te werken. Hiermee wordt jouw verbranding optimaal en zul je snel afvallen.

9. Spiertraining: Spieren zijn uitstekende verbrandingsmotoren. Door spiermassa te kweken kun je meer eten zonder aan te komen. Daarnaast zal je lichaam er snel strakker uit gaan zien. Je hoeft geen bodybuilder figuur te kweken om te genieten van een strak lichaam. Met name vrouwen kiezen vaak voor “toning” programma’s waarbij spieren strakker worden zonder teveel massa te creëren.

 

Vierde fase: Leefstijl

10. Kies een vast leefpatroon: Kies voor een manier van eten en sporten die je langdurig vol kunt houden. Een detox dieet is maar één week, een koolhydraat arm dieet is eigenlijk een leefstijlkeuze. Je mag gerust af en toe een frietje eten, of een heerlijk knapperig broodje, je kiest voor een gebalanceerd dieet waar jij je goed bij voelt. Datzelfde geldt voor beweging. Je kunt elke dag naar de fitness gaan maar hoe lang houd je dat vol? Als je kleine kinderen thuis hebt kun ook kiezen voor oefeningen die je thuis uit kunt voeren.

10 tips om voor gezond afvallen met detox

 

Fase 1 doe je één of twee maal per jaar, Fases 2 en 3 kun je met elkaar combineren voor de beste resultaten waarbij je gezond en snel zult afvallen. Succes en stel gerust vragen als je meer wilt weten over een detox kuur!