• Index
  • Koffiehoekje
  • Gebruikers
  • Regels
  • Zoeken

W.Broos
lid
ranks ranks
useravatar
User Info

Nieuwe techniek prothese

Eerste klikprothese na beenamputatie
NIJMEGEN - Een 48-jarige man uit Helmond is de eerste patiënt die na een beenamputatie in een Nederlands ziekenhuis geholpen is met een klikprothese. Artsen van het Universitair Medisch Centrum Sint Radboud in Nijmegen voerden de operatie uit.

De man is inmiddels gerevalideerd, zo liet het ziekenhuis donderdag weten.

De klikprothese is een nieuwe techniek. Artsen brengen in de stomp van het been van de patiënt een metalen pin aan, waar vervolgens het kunstbeen aan wordt vastgeklikt. Dit in tegenstelling tot de 'normale prothese', die met een plastic koker over de stomp wordt aangetrokken. Volgens de artsen is de klikprothese een stuk comfortabeler en handiger; het kunstbeen zit vast aan het lichaam en kan er tijdens het lopen niet afvallen. (ANP)

Dit bericht stond op 15/10/2009 in de dagbladen.
De LVvG zal proberen meer informatie te verzamelen.

Bewerkt By:  W.Broos
16-10-2009 12:22:14

Wie helemaal normaal is, is niet helemaal normaal

Administrator has disabled public posting
bartutrecht
lid
ranks
useravatar
User Info

Re: Nieuwe techniek prothese

Ben wel benieuwd, maar mij niet gezien. Het argument: de prothese kan niet afvallen is erg hypothetisch. Gebeurt in de praktijk niet, zelfs zonder liner blijft hij goed zitten, mits de koker goed past. Je hebt er wel een mogelijk probleem bij: de pin komt ergens door de huid heen en hoe gaat dat op termijn?

theolvvg
lid
ranks ranks
useravatar
User Info

Ik heb daar wat literatuur over gelezen. Zoals Willem al aangaf, de pin zit vast aan het bot van je stomp. Je kunt het vergelijken met een stiftand, welke immers ook "door het lichaam naar buiten komt".
Het is eigenlijk een nieuwe vorm van "fitting" en deze bevestigingsmethode van lchaam met de prothese is ook "afgekeken" van de manier waarop tanden en kiezen door het lichaam naar buiten treden.
In de mond is voldoende hygiene d.m.v. speeksel aanwezig, maar met de pin uit de stomp is dat wel anders. Daar ligt een ontsteking al gauw op de loer. Men is bezig preventieve ontstekingsmiddelen te ontwikklen.
Als eenmaal een ontsteking een feit is, dan is het doorgaans al te laat. De enige oplossing is dan vaak een reamputatie, wat een verkorting van de stomp betekent.
Dus zoals Bart ook al zei: "mij niet gezien".

John Raesen
lid
ranks
useravatar
User Info

Ik wel; eindelijk geen huidproblemen meer tengevolge van koker. Daar sukkel ik al jaren en jaren mee! Operaties, andere koker(s), andere drukpunten...het mocht allemaal niet baten. Ik ben dus aan de beurt en ga dit najaar (augustus-september-oktober) geopereerd worden voor inbrengen van de pin. Ik kan niet wachten en wil morgen al!
Bovendien is de ingreep omkeerbaar; weliswaar geen makkelijk proces met een lang herstel, maar dat dit aan de orde komt gaan we niet vanuit.
groeten
John

anton
lid
ranks ranks
useravatar
User Info

Geachte lezer,

Zoals Bart Griffioen al aangaf: liever niet. Maar ja de meeste van onze leden zullen, hoop ik, niet zo kwakkelen zoals u dat al jaren doet.Niet om wie dan ook te ontmoedigen: in Scandinavie worden vergelijke pinnen ook gezet maar op een andere wijze - daar wordt de pin zo geplaatst dat hij als het ware "vastgroeit" aan het lichaam.
Ik zal proberen daarover enige kennis op te doen. Wij hoorden dit tijdens aanwezigheid enige maanden geleden op een beurs in Leipzig van een standdeelnemer bij Ossur. Deze Noorse man had zelf, noem voor het gemak maar even, de Scandinavische pin die was ingegroeid. Hij vertelde ook dat er inmiddels veel ervaring mee was opgedaan.

Anton Melchior
voorzitter LVvG

Forum Informatie

Forum Stats:   Totaal Aantal Gebruikers: 216   Totaal Aantal Onderwerpen: 316   Totaal Aantal Enquetes: 0   Totaal Aantal Berichten: 584   Aantal deze week: 3
Gebruiker Info:   Nieuwste Gebruiker :  groffelsen   Gebruikers Online: 0   Gasten Online: 18
Online  er zijn geen leden online
Generated in 0.182 sec. Queries: 47