Normaal maak ik me niet zo druk over de wet op de privacy voor zover die überhaupt nog bestaat. Albert Hein, de Politie, de Belastingdienst, de Internetproviders allen weten zij meer over ons dan ze eigenlijk aangaat. Albert Hein weet welke pindakas wij eten, de Politie weet bij een evt aanhouding op hun schermpjes in de auto meer in beeld te krijgen dan m.i. eigenlijk behoort, de Belastingdienst weet eerder dan wijzelf hoeveel zij van ons denken te gaan ontvangen aan inkomstenbelasting en de internetproviders weten welke boeken wij lezen, welke reizen wij maken en nog veel meer.
Zoals ik in de aanhef al aangaf normaal maak ik me er niet zo druk over te meer daar ik niets te verbergen heb. Een bericht in het AD van 8 april maakte mij echter wel woedend. Patiënten met bepaalde aandoening kunnen vanaf nu op afstand worden gevolgd.
Via hun PC kunnen medici en andere behandelaars bijv volgen of de patiënt volgens de voorgeschreven behandelmethode voldoende beweegt Maar er zijn meer oplossingen denkbaar zoals bijv het volgen van patiënten met elektronisch gestuurde knieën! Technisch is het, volgens een van de leveranciers,niet zo moeilijk om een zender/ontvanger in te bouwen die op afstand controleerbaar zal zijn. De leverancier, de fabrikant allen zouden zij ons kunnen volgen op hun scherm en precies weten hoeveel stappen wij zetten.
Wantrouwend, als ik heel soms ben, filosofeer ik dan verder: het inmiddels bekend Electronische patiëntendossier (EPD)waar ik in het begin van dacht prima. Als ik nu bij een arts of ziekenhuis kom behoef ik niet steeds mijn ziektedoopceel te lichten maar ziet de behandelaar op het scherm welke pillen je hebt geslikt en welke operaties je hebt ondergaan. In de media kwamen echter steeds meer berichten over de eenvoud van het kraken van degelijke dossiers. Een risico dus – als ik dan weer bedenk dat ziektekostenverzekeraars willen participeren in ziekenhuizen dan bekruipt mij in dat verband wel een angstig gevoel dat ook zij, in de toekomst, mijn dossier kunnen bekijken en iets later wellicht ook kunnen volgen of ik voldoende beweeg met mijn dure kunst knie. Op enig moment krijg je dan een brief thuis van de verzekeraar om je dure knie maar in te komen ruilen voor een goedkopere versie omdat je toch te weinig beweegt.
Kortom: in een nutshell even neergezet waarom ik nu wel ga twijfelen aan de wet op de privacy, het EPD en met name over het zgn. medisch geheim. Het bestaan van dat laatste zal ook wel worden opgeheven.
Ik weet het het zijn nu nog spookbeelden maar of dat zo blijft is de vraag?
Anton Melchior (niet als voorzitter LVvG maar op persoonlijke titel)